Qualys introduceert een reeks virtuele software appliances voor vulnerability scanning

Op software gebaseerde appliances draaiend onder gewone virtualization engines vergemakkelijken de uitrol en de gebruikersacceptatie

RSA Conference 2011, San Francisco (USA) - 14 februari 2011 - Qualys®, de leverancier van oplossingen voor on-demand IT security risk en compliance management, annonceert vandaag op RSA Conference USA 2011 gevirtualiseerde, op software gebaseerde scanner appliances voor het QualysGuard Software-as-a-Service (SaaS) IT security en compliance platform. De nieuwe scanner appliances zullen draaien onder veelgebruikte virtualization engines, zoals VMware, Xen en Hyper-V. Deze gevirtualiseerde scanners vormen een aanvulling op de huidige QualysGuard hardware appliance die momenteel in gebruik is bij duizenden organisaties wereldwijd. Op dit moment zijn meer dan 7.000 appliances opgesteld bij klanten in 85 landen. Net als met de hardware scanners kunnen klanten de virtuele scanners vanuit hun QualysGuard accounts beheren via een beveiligde webinterface. Op die manier hebben zij voor rapportage en monitoring de beschikking over alle verzamelde scangegevens.

De op software gebaseerde virtual scanners van QualysGuard zullen gefaseerd worden uitgebracht ter ondersteuning van diverse computeromgevingen:

• De Amazon Elastic Compute Cloud (EC2) versie voor het scannen van EC2 richt zich op systemen in de Amazon cloud. Deze scanner is transparant voor klanten en is via de Amazon APIs volledig geïntegreerd met QualysGuard voor asset validation, discovery en scanning. Dit stelt klanten in staat naadloos hun EC2 omgevingen te scannen zonder dat ze additionele software hoeven te installeren.
  • De Amazon Virtual Private Cloud (VPC) versie voor het scannen van systemen binnen de VPC omgeving van de klant in de Amazon cloud. Klanten zullen deze scanner installeren en configureren in hun VPC instance op Xen via het Amazon portal.
  • De Consultant versie die wordt gebruikt met VMware Workstation/Player om te draaien op de laptops van consultants voor het scannen van hun klanten. Consultants zullen deze scanner op hun laptops installeren en beheren via de VMware console.
  • Enterprise versie. Deze is bedoeld voor data centers en is voor het scannen van enterprise networks en is geïntegreerd met gecentraliseerde management systemen zoals VMware vSphere. Enterprise klanten zullen de scanner installeren op VMware, Xen en Hyper-V binnen hun managed omgevingen en haar configureren onder gebruikmaking van virtualization management systems.

“Ondernemingen zijn hun computerinfrastructuren aan het stroomlijnen door hun datacenters te consolideren en te virtualiseren. Ze verplaatsen hun bedrijfsapplicaties naar SaaS providers en cloud computing platforms. Deze grote verschuiving brengt een nieuwe set aan eisen voort op het gebied van security en compliance die we het hoofd moeten bieden,” zegt Philippe Courtot, chairman en CEO van Qualys. “Enterprise software vendors moeten hun producten opnieuw opbouwen om tegemoet te komen aan deze nieuwe eisen. Qualys daarentegen, dat haar oplossingen vanaf het allereerste begin heeft gebouwd voor SaaS, kan de vereiste functionaliteit bieden door de scanners te leveren als gevirtualiseerde software zonder dat de applicaties die ze beheren opnieuw hoefden te worden ontworpen.”

Beschikbaarheid en prijzen

• Amazon EC2 Virtual Scanner – Verwachte beschikbaarheid: maart 2011. Opgenomen in de contributie voor QualysGuard.
  • Amazon VPC Virtual Scanner – Verwachte beschikbaarheid: juni 2011. Kosten per jaar: € 995.
  • Consultant Virtual Scanner – Verwachte beschikbaarheid: juni 2011. Kosten per jaar: € 995.
  • Data Center Virtual Scanner – Verwachte beschikbaarheid: september 2011. Kosten per jaar: € 995.

Over Qualys

Qualys, Inc. is de toonaangevende leverancier van oplossingen voor on-demand IT security risk en compliance management. Het implementeren van de Software-as-a-Service oplossingen van Qualys is een kwestie van een paar uur, waar dat ook ter wereld moet gebeuren. Klanten krijgen onmiddellijk inzicht in de staat van hun security en compliance.

De QualysGuard® service wordt gebruikt door meer dan 5.000 organisaties in 85 landen, waaronder 47 van de Fortune Global100. Meer dan 500 miljoen IP audits worden per jaar door QualysGuard uitgevoerd. Qualys heeft bij een Fortune Global 50 company de grootste vulnerability management toepassing ter wereld gerealiseerd. Het marktleiderschap wordt erkend door toonaangevende marktonderzoeksbureaus.

Qualys heeft strategische partnerships afgesloten met toonaangevende managed service providers en adviesorganisaties, waaronder BT, Etisalat, Fujitsu, IBM, I(TS)2, LAC, NTT, SecureWorks, Symantec, Tata Communications en TELUS. Qualys is tevens founding member van de Cloud Security Alliance (CSA). Kijk voor meer informatie op www.qualys.com.

For media inquiries or to find the appropriate spokesperson
Contact: Theo Loth
Loth PR Writing